Anita Dries zet mensen graag in hun kracht

Anita Dries is in juli aangetreden als nieuwe bestuurder bij FNV Streekvervoer. Haar cv is uitgebreid, maar met een rode draad: mensen in hun kracht zetten.

De loopbaan van Anita Dries (59) begon als politieagent. Daarna belandde ze in Zuid-Afrika, waar ze bij de politie een project leidde om geweld tegen vrouwen aan te pakken. Toen dat project na twee jaar afliep, bleef ze in Zuid-Afrika en begon een eigen guesthouse. Het achterliggende doel was echter breder: Zuid-Afrikaanse vrouwen aansporen ook een eigen guesthouse te beginnen. Dat werd een succes, maar na drie jaar kreeg Dries geen nieuwe werkvergunning meer. Zo belandde ze bij Artsen Zonder Grenzen, ook al zo’n club met gedreven mensen. Ze kwam op Personeelszaken terecht, zonder dat ze in die richting was opgeleid. Ze liet zich bijscholen, maar bewust niét in een HRM-richting. Het werd een rechtenstudie.


‘Dat laatste wilde ik graag’, vertelt ze. ‘Maar waarom dat zo was, werd me pas kort voor mijn afstuderen duidelijk. Dat was het moment waarop ik me realiseerde waarvan ik in mijn werk nou écht een kick kreeg: empowerment. Andere mensen in hun kracht zetten, dát is waar ik het voor deed en nog steeds doe. Toen heb ik ook direct een open sollicitatiebrief naar de FNV geschreven. Ik kreeg zo’n standaard antwoord: “Dank voor uw reactie, we hebben op dit moment geen vacatures, maar we houden uw brief in beraad, bel ons niet, wij bellen u”. Nou, dacht ik, daar zal ik waarschijnlijk nooit meer iets van horen. Bij Artsen Zonder Grenzen hadden we namelijk ook een hoge stapel open sollicitaties liggen. Maar een paar maanden later werd ik toch gebeld. Ik kon aan de slag bij FNV Metaal. Dat is nu bijna negen jaar geleden.’


Recent is ze dus overgestapt naar FNV Streekvervoer. ‘En sector met een hoge organisatiegraad, een stevig kader en ik denk een goed team bestuurders’, zegt Dries. ‘Alle ingrediënten zijn dus aanwezig om samen sterker te worden. Er is veel gebeurd, ik weet het, maar dat hoort bij het leven. Ik ben er van overtuigd dat wanneer je met goede mensen goede dingen doet, je kan vertrouwen op een goede toekomst. Er is ook nog een hoop te doen: de personeelstekorten, de voortdurende aanbestedingen, de houding van de politiek, Europese regelgeving, elektrisch rijden, met of zonder chauffeur… Er liggen uitdagingen genoeg lijkt mij.’