Nieuwe uitdagingen

Wat wilt u: meer loon, of gaat u liever eerder met pensioen? Dit is wat mij betreft nou precies NIET de vraag die we gaan beantwoorden in aanloop naar de nieuwe cao voor het streekvervoer. Ik ga voor én- én, maar dan anders. Namelijk én een substantiële loonsverhoging voor iedereen én een daadwerkelijke aanpak van de absurd hoge werkdruk in de sector.

Wat spreken we dan af over het eerder met pensioen kunnen? Dat is een ander verhaal. Ook hierover zullen we goede cao-afspraken moeten maken, maar (ook dat) zal nog een hele klus worden. Je leest er over verderop in dit blad. Op deze plek laat ik het er bij dat we als FNV géén loonruimte zullen inleveren om afspraken over vroegpensioen mogelijk te maken.

Onze insteek wordt geen door de FNV voorgekauwde cao-voorstellenbrief, maar een lijst met onderwerpen die door de leden zelf zijn aangedragen. De bond faciliteert hierin met een door een professioneel bureau uitgevoerde enquête (aftrap deze maand september) waarin al onze leden hun ei kwijt kunnen. Oók wat betreft hun pensioenwensen. Ook hierover lees je meer verderop in dit blad.

We hebben in het streekvervoer roerige tijden achter de rug. Negatief en positief, met als meest sprekend voorbeeld van dit laatste de historische landelijke staking op 28 mei jongstleden. Wat een succes! Nu staan we voor nieuwe uitdagingen. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik sta er klaar voor.

Brigitta Paas,

bestuurder FNV Streekvervoer